Binnenkort komt u naar het Ommelander Ziekenhuis Groningen voor een ingreep op onze zelfstandige behandelkamer.

Op deze pagina vindt u algemene informatie over ingrepen op deze kamer. U krijgt een aparte folder over de specifieke ingreep.

Zaken die op deze pagina aan bod komen zijn:

• Hoe bereid ik mij voor op de poliklinische ingreep?
  • Hoe verloopt de afspraak?
  • Hoe lang duurt de ingreep?
  • Wordt er weefselonderzoek gedaan?
  • Mag ik zelf naar huis rijden?
  • Waar moet ik thuis rekening mee houden?

Eten en drinken
U mag op de dag van de ingreep normaal eten en drinken tenzij uw ingreep onder sedatie zal plaatsvinden. Voor een ingreep onder sedatie moet u nuchter zijn. Wat dit precies betekent staat in de folder sedatie tijdens een onderzoek of behandeling.

Hoeft u niet nuchter te zijn, dan adviseren wij u op de dag van de ingreep normaal te eten. Als u een lege maag hebt tijdens de ingreep, is de kans groter dat u zich niet goed gaat voelen.

Sieraden en kleding
Tijdens de ingreep mag u geen sieraden dragen. Draag verder kleding die los zit en die u makkelijk uit en aan kunt trekken.

Persoonlijke verzorging
Vanuit hygiënische redenen vragen wij u om u voor de ingreep te douchen. Gebruik na het douchen geen bodylotion of vette crème op de bovenbenen. Eventuele plakkers willen dan niet plakken op de huid. Wilt u zich in de week voor de ingreep ook niet scheren of ontharen?

Pijnstillers
De ingreep kan buikpijn veroorzaken. Wij adviseren u om een avond van te voren één tablet Naproxen 500 mg of Ibuprofen 400 mg te gebruiken. Herhaal dit nogmaals een uur voor de ingreep. U kunt deze pijnstilers halen bij de apotheek of drogist. Leest u voor gebruik de bijsluiter.

Bij aankomst gaat u via de hoofdingang van het ziekenhuis naar binnen. U meldt zich met een geldig legitimatiebewijs aan bij een van de aanmeldzuilen in de hal van het ziekenhuis. U krijgt daarna een ticket uit de aanmeldzuil met een routenummer erop. U volgt de route en komt bij de wachtruimte. Hier haalt één van de assistentes u op en neemt u mee naar de ruimte waar de ingreep plaatsvindt.

Voor de ingreep vertelt de arts wat zij gaat doen.

Daarna kunt u zich uitkleden (alleen het onderlichaam hoeft te worden ontbloot). U neemt plaats op de behandelbank met uw benen in de gynaecologische steunen. Het soort ingreep bepaalt of

• de behandeling zonder verdoving kan
  • er een plaatselijke verdoving nodig is
  • er sedatie nodig is.

Dit wordt op de polikliniek al door de arts met u besproken. Wanneer u de behandeling onder sedatie zult ondergaan, ontvangt u hier nog een extra folder over.

Na het plaatsen van een plaatselijke verdoving kunt u hartkloppingen ervaren.

De duur van de ingreep bedraagt maximaal 30 minuten. Bij een ingreep zonder of onder plaatselijke verdoving bent u ongeveer 45 minuten aanwezig. Een plaatselijke verdoving is na één à twee uur uitgewerkt.

Krijgt u een behandeling onder sedatie, dan gaat u na de ingreep naar de uitslaapkamer waar u rustig wakker kunt worden en uw controles in de gaten worden gehouden. Reken in dit geval op een aanwezigheid van ongeveer 2 uur.

Soms neemt de gynaecoloog bij een ingreep wat weefsel weg voor onderzoek. U krijgt een vervolgafspraak voor de uitslag van het weefselonderzoek. Meestal duurt dit één week.

U mag na de ingreep meteen naar huis. Nadien voelt u zich mogelijk niet zo fit. Daarom is het advies niet zelf naar huis te rijden of te fietsen. Zorg dus dat er iemand met u mee is die u naar huis kan brengen.

Pijn
Nadat de verdoving is uitgewerkt, kunt u pijnklachten krijgen. U kunt dan volgens de aanwijzingen van de bijsluiter Naproxen of Ibuprofen herhalen. Tevens mag u de dagen na de ingreep 4x per dag 2 tabletten Paracetamol gebruiken.

Koorts
Heeft u koorts in de eerste week na de ingreep? Bel dan de polikliniek Gynaecologie.

Ingreep-specifieke leefregels
Elke ingreep kent zijn eigen nazorg. U kunt deze nalezen in de folder die specifiek over de ingreep gaat die u heeft ondergaan.

Wij vinden het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met de polikliniek Gynaecologie, via het algemene nummer van het Ommelander Ziekenhuis: 088 – 066 1000.