Vandaag is uw kind in het Ommelander Ziekenhuis Groningen geweest voor het aanbrengen van een gipsbroek. Dit is nodig omdat het heupgewricht onvoldoende is gevormd. Door de gipsbroek krijgt het gewricht de normale stand. In deze folder hebben wij voor u een aantal leefregels voor thuis op een rij gezet. Een kinderverpleegkundige zal u de dag na de operatie bellen om te vragen hoe het thuis gaat en of u nog vragen heeft.

Het is belangrijk dat het gips droog blijft, anders gaat het kapot. In verband met een kans op infectie is het ook belangrijk dat het gips schoon blijft.

Als u uw kind een schone luier moet geven, mag u het niet optillen aan de “stang” die overdwars zit.

U moet in de gaten houden of de gipsbroek niet knelt: dit kan het geval zijn als er een verkleuring van de huid te zien is of als er een zwelling ontstaat.

Uw kind kan wat pijn hebben na het aanbrengen van de gipsbroek. U mag het hiervoor Paracetamol geven. In de bijsluiter staat de dosering.

Uw kind is door de gipsbroek wat minder mobiel. U zult echter merken dat het daar zelf weinig last van heeft.

We adviseren u om de eerste nacht een paar keer bij uw zoon of dochter te gaan kijken hoe het met hem of haar gaat.

Het is belangrijk dat het gips droog blijft. U kunt daarom het beste een Tena Lady in de luier doen. De arts heeft u hiervoor al een recept gegeven.

Helaas mag uw kind niet in bad of onder de douche omdat anders het gips nat wordt. U moet uw kind dus wassen.

Uw kind mag na de operatie weer eten en drinken wat het gewend was.

De dokter wil uw kind na de operatie nog een paar keer zien.

Vaak moet u dan eerst met uw kind naar de afdeling Radiologie voor een röntgenfoto van de heupen en daarna gaat u naar de behandelend arts.

Als de behandelend arts nog niet met u heeft afgesproken wanneer uw kind voor controle moet terugkomen, krijgt u hiervoor een afspraak mee als uw kind naar huis gaat.

De eerste 24 uur na de operatie mag u op werkdagen tussen 07.30 - 17.00 uur altijd de Kinderafdeling bellen via het algemene nummer van het Ommelander Ziekenhuis 088 – 066 1000. ’s Avonds en ’s nachts kunt u dit nummer ook bellen. U wordt dan doorverbonden met de dienstdoende arts.

Daarna moet u contact opnemen met de (dienstdoende) huisarts.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback