U hebt een operatie gehad in verband met een breuk (fractuur) in uw aangezicht, of deze operatie staat gepland.

De operatie wordt onder algehele anesthesie (narcose) uitgevoerd.

Bij de operatie wordt eerst gekeken waar in de kaak de breuk zit en of deze uit een of meer delen bestaat. Indien nodig worden daarvoor sneetjes in de mond of in de huid gemaakt.
Vervolgens worden de botdelen zo goed mogelijk naar de oude stand teruggezet, en indien nodig vastgezet. Dit vastzetten gebeurt met platen en schroeven, die gemaakt zijn van titanium. Daarna worden de wondjes gehecht.

Als het nodig is worden schroefjes geplaatst die door het tandvlees naar buiten steken of er wordt een tijdelijke beugel aan de tanden vastgemaakt. Soms moet u namelijk na de operatie nog een tijdje ‘beugelelastieken’ dragen, die op deze schroefjes of beugel worden vastgezet. Zodra dit niet meer nodig is, verwijdert uw arts de elastieken en de schroefjes of beugel.

De Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurg (MKA-chirurg) voert de operatie uit. Na de operatie bespreekt hij met u het verloop van de operatie en de te verwachten nabehandeling.

Zoals bij elke chirurgische behandeling kan een infectie of een nabloeding optreden.

Verder kunt u enige pijn, zwelling en blauwe plekken verwachten.

Afhankelijk van de plaats van de breuk en het soort breuk kunnen er specifieke risico’s zijn. Deze risico’s bespreekt de MKA-chirurg dan met u.

Er zijn altijd alternatieven. De MKA-chirurg bespreekt deze met u.

Pijn

Tijdens de ingreep krijgt u pijnstillers en ook wordt er lokale verdoving gegeven. Ook na de ingreep krijgt u pijnstilling. Geef het aan als u pijn heeft.

U krijgt adviezen over welke pijnstillers u thuis het beste kunt innemen. Soms wordt een pijnstiller op recept voorgeschreven. Haalt u deze dan op bij de apotheek in het ziekenhuis voordat u naar huis gaat.

Zwelling en bloeduitstorting

Als gevolg van de breuk maar ook door de behandeling kan uw gezicht gaan zwellen. Deze zwelling is meestal het grootst 2-3 dagen na de operatie. Daarna neemt de zwelling weer langzaam af.
Door deze zwelling kunt u soms tijdelijk uw mond minder goed openen en kan slikken gevoelig zijn.

Ook kunt u bloeduitstortingen (‘blauwe plekken’) in het gezicht en de hals krijgen.  Dit kan geen kwaad en gaat vanzelf over.

Hechtingen

In de mond worden meestal oplosbare hechtingen gebruikt.

In de huid worden meestal niet-oplosbare hechtingen gebruikt. U krijgt instructies over wanneer deze verwijderd kunnen worden.

Nabloeding

Het is normaal dat wondjes nog enige tijd blijven bloeden. Uw speeksel kan dan nog wat rood van kleur zijn.

Als de bloeding niet vanzelf stopt kunt u met een vochtig verbandgaasje of een vochtige zakdoek wat druk op het wondje uitoefenen.

Eten en drinken

Een breuk groeit alleen weer vast als er niet te veel kracht op komt. Voor breuken van de onder- en bovenkaak betekent dat: zachte voeding (zo zacht dat u niet hoeft te kauwen) en kleine hapjes. Uw MKA-chirurg vertelt u hier meer over.

• Soms krijgt u een spoelmiddel mee op recept. Hiermee mag u spoelen vanaf de dag na de ingreep.
  • U mag tandenpoetsen, maar doe dit in de buurt van de wondjes heel voorzichtig. U mag u daarbij een slok water nemen maar niet krachtig spoelen.
  • Drink de eerste paar dagen geen alcohol en rook niet.

U krijgt een afspraak mee voor controle bij de MKA-chirurg.

Neemt u contact op met de polikliniek MKA-chirurgie als:

• een bloeding niet te stelpen is;
  • de pijn en de zwelling na 4 dagen weer toenemen;
  • u koorts krijgt van 39 graden of hoger (de eerste dagen is enige verhoging normaal).

U kunt ons bereiken via het algemene nummer van het ziekenhuis: 088 - 066 1000.

Wij vinden het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent over uw behandeling. Heeft u na het lezen van deze tekst nog vragen? Aarzel dan niet om deze aan de MKA-chirurg of assistente te stellen.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback