In ons splinternieuwe ziekenhuis is vanzelfsprekend rekening gehouden met het gebruik van faciliteiten en ruimtes door mensen met een beperking. Zowel buiten het gebouw als binnen zijn hiervoor diverse maatregelen getroffen.

Parkeerplaatsen

Op het plein dichtbij de hoofdingang zijn 12 mindervaliden (miva) parkeerplaatsen aangelegd. Op het grote parkeerterrein zijn in het verlengde hiervan onlangs nog 8 miva parkeerplaatsen toegevoegd.

Drempelvrij en brede gangen en deuren

De toegang tot het gebouw en alle gangen en deuren zijn ruim, breed en drempelvrij, volgens de normen die hiervoor gelden. Ook alle deuren van de spreek- en onderzoekskamers op de poliklinieken zijn rolstoeltoegankelijk.

Sanitaire ruimtes bij 1- en 2-persoonskamers

Er zijn in het ziekenhuis alleen 1- en 2-persoonskamers, met grote eigen sanitaire ruimtes. Elk toilet in de sanitaire ruimtes beschikt over beugels; in elke douche staan zitkrukken en er zijn steunen aan de muur bevestigd voor houvast. Een aantal sanitaire ruimtes is speciaal aangepast voor neurologische patiënten, met hogere wastafels (waar de rolstoel onder past) en laag opgehangen spiegels.

Toiletten

Verspreid over het gebouw zijn er 12 miva toiletten. Om vanuit de rolstoel de deur te kunnen dichttrekken zijn er beugels aan de binnenkant van de deuren gemonteerd. Bij een erg grote scootmobiel/elektrische rolstoel kan het voorkomen dat er in het toilet niet kan worden omgedraaid. Mensen die in een dergelijke scootmobiel rijden mogen gebruikmaken van een extra groot miva toilet op afdeling 1B (Dagbehandeling). Zij kunnen zich voor begeleiding wenden tot de gastvrouwen en -heren in de centrale ontvangsthal.

Voor slechtzienden

In de trappenhuizen is op de onderste en bovenste treden gele belijning aangebracht voor slechtzienden. Ook is er buiten het ziekenhuis voor deze groep een aparte strook met lichtgrijze tegels aangelegd naar het parkeerterrein. Tevens zijn bij de bouw de bewegwijzering, de grootte van de letters, de kleuren (taupe/wit) en het contrast op de borden getest door slechtzienden.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback