Als u in het ziekenhuis moet verblijven, kunt u te maken krijgen met veel onzekerheden. Misschien bent u verdrietig, boos, eenzaam of juist opgelucht of dankbaar. Op zulke momenten kunt u behoefte hebben aan iemand bij wie u even uw verhaal kwijt kunt.

Een geestelijk verzorger kan u hierbij ondersteunen. Een geestelijk verzorger kan ook helpen bij het verwerken van ziekte en de gevolgen daarvan, zoals het verlies van lichamelijke functies, afhankelijk worden van anderen of ook afscheid nemen. Een gesprek met een geestelijk verzorger kan bijvoorbeeld gaan over:

• wat u is overkomen;
  • uw zorgen;
  • keuzes die u moet maken;
  • uw geloof of levensbeschouwing;
  • de zin van uw leven, nu en straks.

Artsen en verpleegkundigen stellen diagnoses en voeren behandelplannen uit. De geestelijk verzorger behandelt niet. Hij/zij praat met u en legt de nadruk op u en uw levensverhaal.

Voor wie?

Als u in het ziekenhuis ligt en behoefte heeft aan een gesprek of gewoon uw verhaal wilt vertellen, kunt u terecht bij een geestelijk verzorger. Hij/zij is er voor iedere patiënt die daar behoefte aan heeft, en voor familie en naasten. Het maakt daarbij niet uit wat uw levensbeschouwelijke achtergrond is.

Het uitgangspunt is dat u onvoorwaardelijk, open en in vertrouwen kunt praten. U kunt altijd een gesprek met een geestelijk verzorger aanvragen. Als u gebruik wil maken van een geestelijk verzorger kunt u dit aangeven bij uw behandelend arts of een verpleegkundige. De arts of verpleegkundige neemt dan contact op met een geestelijk verzorger van uw levensbeschouwelijke achtergrond.

Voor iedere levensbeschouwing/religie kunt u een geestelijk verzorger aanvragen. Dit kan bijvoorbeeld vanuit het christendom zijn, het Humanistisch Verbond, of vanuit de islam, de joodse gemeenschap of het hindoeïsme.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback