Wat eten we vandaag? - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Met de komst van het nieuwe Ommelander Ziekenhuis in Scheemda, werd in juli 2018 een uitgebreide menukaart voor patiënten geïntroduceerd. Er kan nu worden gekozen tussen diverse koude en warme gerechten.

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen geeft maandelijks een kijkje achter de schermen van het ziekenhuis. Dit keer vertelt Gonda Wit (kwaliteitsmedewerker Voeding) over het nieuwe voedingsconcept dat patiënten via een uitgebreide menukaart krijgen aangeboden.

Het is belangrijk om altijd gezond en vooral gevarieerd te eten, maar zeker als je ziek bent. Hierdoor krijg je niet alleen alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt, maar het verhoogt tevens de weerstand. En je wordt er als patiënt ook blijer van.

Met de komst van het nieuwe Ommelander Ziekenhuis in Scheemda, werd in juli 2018 een uitgebreide menukaart voor patiënten geïntroduceerd. Niet meer van te voren aangeven wat je vandaag of morgen wilt eten, maar iedere dag van 07.30- 08.15 uur kunnen kiezen uit het ontbijt en van 11.30-18.00 uur uit diverse warme en koude gerechten. En niet onbelangrijk, je eigen moment kiezen om te eten. Goede voeding en regelmatig eten en drinken is essentieel voor het herstel. En niet te vergeten, voeding op maat gaat ook de voedselverspilling tegen.

Keuze gerechten

Gonda: “Wil je als patiënt ’s middags een warme maaltijd of juist ’s avonds? Een kleine of een grotere portie?  Het kan nu allemaal, mits dit mogelijk is binnen een dieet. De menukaart van het ziekenhuis biedt vele mogelijkheden om te kiezen. Bijvoorbeeld diverse seizoengerechten (stamppot, hachee, zilvervliesrijst), wereldgerechten (bami of spaghetti/wel of niet vegetarisch) en samengestelde gerechten (stamppot, spaghetti én bami). Er is volop keuze uit diverse aardappel-, rijst-, vlees/vis en vegetarische gerechten, vele soorten groenten, rauwkost en desserts. Hetzelfde geldt voor de broodsoorten, de diverse soorten beleg, pap en hartige gerechten, waaronder natriumarm, glutenvrij, koemelk- en lactosevrij. Indien de patiënt een dieet heeft en het product op de kaart is binnen dit dieet niet toegestaan, dan wordt een alternatief geboden. En we werken met een zomer- en wintermenu”.

Diëten

“Heeft een patiënt een dieet, dan wordt hiermee uiteraard rekening gehouden”, gaat Gonda verder. “Om dit zo optimaal mogelijk te laten verlopen, maken wij gebruik van het digitaal voedingssysteem ‘CuliCart’. Dit systeem is via een tablet gekoppeld aan de dieetgegevens van patiënten. Heeft een patiënt bijvoorbeeld een allergie voor bepaalde voeding, dan wordt dit ingevoerd in ‘ÇuliCart’ . Het systeem ondersteunt medewerkers (verpleegkundigen, diëtisten, logopedisten en facilitair servicemedewerkers Voeding) met het organiseren van het eten en drinken. Een facilitair servicemedewerker Voeding komt meerdere keren per dag langs om de maaltijdmomenten met de patiënt door te nemen".

Tevreden

“Onze patiënten zijn zeer tevreden over de vrije keuze van dit voedingssysteem. Als ziekenhuis komen wij ook graag tegemoet aan de individuele wensen van onze patiënten. Het is dan ook vanzelfsprekend dat wij extra aandacht besteden aan patiënten die bijvoorbeeld tijdens hun opname jarig zijn of een specifieke wens hebben omdat zij heel erg ziek zijn. Uit de reacties merken wij dat dit zeer gewaardeerd wordt. Ook wij zijn zeer tevreden met alle veranderingen in het Ommelander Ziekenhuis. De stelling ’Wat eten we vandaag’ is nu veranderd in ’wat wil ik eten vandaag en wanneer”.

Eet smakelijk!