Reactie op uitspraak Tuchtcollege inzake Kinderartsen Ommelander Ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Graag willen wij kort reageren op de uitspraak van het Tuchtcollege van vandaag (3 november 2020) aangaande 3 kinderartsen van het Ommelander Ziekenhuis. Het gaat om het overlijden van de achtjarige Olivier. Hij overleed in 2018 aan de complicaties van een zeldzame ziekte.

Vandaag deed het Tuchtcollege uitspraak en legde twee kinderartsen een berisping en een kinderarts een waarschuwing op.
Hoe de uitspraak ook zou zijn geworden: het verdriet omtrent het verlies van Olivier, voor zijn ouders en naasten, is enorm. Wij kunnen alleen maar hopen dat deze uitspraak enigszins kan bijdragen aan het verwerken van dit verdriet.

Ook op de medewerkers en de artsen van het ziekenhuis heeft het overlijden van Olivier een grote impact. Dat was al zo en daar heeft deze uitspraak niets aan veranderd. Wij werken dagelijks met man en macht aan de zorg voor onze patiënten en proberen dat altijd zo goed mogelijk te doen. We vinden daarbij houvast in doordachte protocollen, onze kennis en onze ervaring. Dat dit heeft kunnen gebeuren raakt ons in het ziekenhuis allemaal: de artsen in kwestie, de medewerkers op de afdeling en andere medewerkers van het ziekenhuis. Wij leren dagelijks van de ervaringen die we opdoen. Wij doen er alles aan om ook hier de lessen van te leren.

Raad van Bestuur
Ommelander Ziekenhuis Groningen