Overhandiging Tovertafel - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Op zaterdagmorgen 12 oktober 2019 nam het Ommelander Ziekenhuis officieel een Tovertafel in gebruik.

De tovertafel wordt uitgeprobeerd

Vrienden Ommelander Ziekenhuis en Past Rotarians Eemsdelta schenken Tovertafel

Afgelopen zaterdagmorgen nam het Ommelander Ziekenhuis officieel een Tovertafel in gebruik. De Tovertafel is ontwikkeld voor ouderen en mensen met een motoriek-uitval. Zij kunnen tijdens hun verblijf in het ziekenhuis samen of alleen spelen met op een tafel geprojecteerde bewegende lichtbeelden. Het ziekenhuis kon de Tovertafel aanschaffen dankzij een gift van de Vrienden van het Ommelander Ziekenhuis en de Club van Past Rotarians Eemsdelta. Met veel enthousiasme probeerden de aanwezige bestuursleden van de Vrienden en de Past Rotarians met elkaar enkele spellen van de Tovertafel uit.

Aljo van Zanten, voorzitter Club van Past Rotarians Eemsdelta: “Wat is dit een bijzonder, innovatief hulpmiddel om hersenfunctie te herstellen en te verbeteren!”.

Sieneke Bolken, voorzitter Vrienden van Ommelander Ziekenhuis Groningen: “ De Tovertafel is de eerste bijdrage van de nieuwe Vrienden-stichting aan het ziekenhuis. De Tovertafel draagt direct bij aan het veraangenamen van het verblijf van patiënten in het Ommelander Ziekenhuis Groningen. Dat is onze statutaire missie en daar voldoet de Tovertafel dus ruimschoots aan.”.

Langgekoesterde wens
De Tovertafel is een langgekoesterde wens van het ziekenhuis. Hoofd kliniek Marianne de Zeeuw:
“Ons doel was een leuke en passende vorm van dagbesteding vinden, die ook de behandeling ondersteunt. De Tovertafel sluit hier perfect bij aan.”. De afdelingen Fysiotherapie en Ergotherapie gaan de Tovertafel gebruiken bij de begeleiding van onder andere patiënten die zijn opgenomen vanwege een beroerte. Vaak is als gevolg van de beroerte de handmotoriek verstoord. Met de behulp van de Tovertafel kan op speelse wijze de handfunctie worden geoefend.

Zorginnovatie
De Tovertafel bestaat uit een beamer, infraroodsensoren, luidspreker en processor en bevat een reeks spellen die bestaan uit interactieve lichtprojecties. Via de beamer die recht boven een tafel hangt, worden de spellen op het tafelblad geprojecteerd.