Maatregelen rondom geboortezorg nog verder versoepeld - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Het coronavirus zorgde er de afgelopen tijd voor dat bevallen in het ziekenhuis niet ging zoals gebruikelijk. Nu de coronamaatregelen landelijk steeds iets meer versoepelen, kan ook de geboortezorg in stapjes terug naar de ‘normale situatie’.

Eind april was het weer mogelijk om met je eigen verloskundige in het ziekenhuis te bevallen. Verloskundigen moesten toen nog wel kiezen voor één ziekenhuis. Sinds 4 mei verviel ook deze maatregel en mochten verloskundigen weer poliklinische bevallingen begeleiden in alle Groningse ziekenhuizen. Geboortezorg was hiermee weer op dezelfde manier geregeld als voor het coronavirus, op één belangrijk punt na: bij de bevalling mocht maar één begeleider aanwezig zijn.

Bevallen met een extra begeleider naast de partner

Een verdere versoepeling van het beleid rondom geboortezorg zorgt ervoor dat er sinds 12 mei naast de partner, één extra begeleider aanwezig mag zijn bij de bevalling in het ziekenhuis, als dat gewenst is. Dit geldt zowel voor een poliklinische bevalling als voor een bevalling met medische indicatie bij de gynaecoloog (klinische bevalling). Tijdens de bevalling kan er een situatie ontstaan waarbij de 1,5 meter regel in het geding komt. We vragen dan om begrip voor het feit dat mogelijk één begeleider minder wordt toegestaan.

Zwangerschapscontroles in het ziekenhuis

Zwangerschapscontroles vinden nog steeds zoveel mogelijk telefonisch plaats waar dat kan. Als het nodig is dat de controle in het ziekenhuis plaats vindt, vragen we je om zoveel mogelijk alleen te komen. De reden hiervoor is dat het niet onnodig druk mag worden in het ziekenhuis, omdat we de 1,5 meter afstand moeten kunnen garanderen. Tijdens de controle kun je gebruik maken van je telefoon zodat je partner of iemand anders via (video)bellen toch de afspraak mee kan maken. Let er daarbij wel op dat de zorgverlener niet in beeld komt. Natuurlijk begrijpen we dat er situaties zijn waarbij het noodzakelijk kan zijn dat je wel iemand meeneemt. In dat geval kun je je partner meenemen. Alleen jij kunt beoordelen of dit voor jou nodig is.

Kraambezoek in het ziekenhuis

Een kraamvrouw mag één keer per dag één bezoeker ontvangen binnen de aangepaste bezoektijden tussen 17:00 en 19:00 uur. De partner en eventuele kinderen uit hetzelfde gezin van de kraamvrouw mogen 24/7 op bezoek komen. Wanneer de partner er is, mag er dus geen ander bezoek komen. Zodra het medisch gezien kan wordt de kraamvrouw ontslagen, zodat de kraamtijd zo veel mogelijk thuis kan plaatsvinden. In de kraamweek mogen er thuis, naast de gezinsleden, drie andere personen in het huis aanwezig zijn. De kraamverzorgster is daar één van. Thuis is dus meer mogelijk op het gebied van bezoek. Maak wel zelf de afweging in welke mate je bezoek kunt en wilt toestaan.