Geestelijk verzorger Judith Groot Zevert: “Aandacht voor de mens achter de aandoening” - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Sinds begin dit jaar werkt Judith Groot Zevert als geestelijk verzorger in het Ommelander Ziekenhuis. Judith is er voor zowel de patiënten als voor de medewerkers van het ziekenhuis. De functie geestelijk verzorger is veelzijdig en de dynamiek van een ziekenhuis spreekt Judith erg aan.

Geestelijk verzorger van het Ommelander Ziekenhuis Groningen: Judith Groot Zevert

Wat doet een geestelijk verzorger?

Het begrip geestelijk verzorger zorgt nog wel eens voor verwarring. Dat komt omdat de functie erg is veranderd in de laatste decennia. In haar rol als geestelijk verzorger geeft Judith zingeving en levensvragen een plek in het ziekenhuis. Judith legt uit: “Zingeving heeft te maken met betekenis in het leven en wat daarbij op je pad komt. Voelt iemand zich van betekenis of juist niet, wat is van grote betekenis of wat heeft aan betekenis verloren in de omgang met ziekte? Voor de een is die betekenis religieus ingekleurd, maar voor de ander niet. Als geestelijk verzorger ben ik er voor iedereen, ongeacht iemands achtergrond of levensovertuiging.”

Luisteren naar wat de situatie voor iemand betekent

Een ziekenhuisopname kan veel met iemand doen. Vanzelfsprekendheden vallen soms weg. Juist dan kunnen patiënten geconfronteerd worden met vragen of gevoelens bij wat hen overkomt. Judith vertelt: “Als geestelijk verzorger ga ik met de patiënt in gesprek om te luisteren naar wat de situatie voor hem of haar betekent. Wat kracht of hoop geeft, ook in situaties waarin genezing niet meer mogelijk is.”

Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Dat ziet Judith vaak terug in haar werk: “Soms lijkt het om een kleine bijdrage van mijn kant te gaan, maar hoor ik later terug dat het veel voor de patiënt heeft betekend. Als geestelijk verzorger heb je ook wel de rol van de veilige, vertrouwde vreemde. Iemand aan wie de patiënt soms meer vertelt dan aan de familie, omdat ze hun eigen naaste niet willen belasten of niet ongerust willen maken.”

Ondersteunend aan medewerkers

Judith is er niet alleen voor patiënten, maar ook voor de medewerkers van het Ommelander Ziekenhuis: “Ik ben er voor de medewerkers en de organisatie. Zo geef ik scholing en begeleid ik bij het maken van keuzes rond moeilijke dilemma’s. Ook schenk ik aandacht aan zingeving en compassie in het werk. Het is belangrijk dat medewerkers betekenis en zin in hun werk ervaren. Dit komt ook de patiënt weer ten goede, door de wisselwerking die het op elkaar heeft.” Judith wil vanuit haar vak graag bijdragen aan de beste zorg voor de patiënten van het Ommelander Ziekenhuis. “Mijn drijfveer als geestelijk verzorger is de aandacht voor de mens achter de aandoening”, sluit Judith af.