Coronavirus: hoe voorkom je een besmetting? - Ommelander Ziekenhuis Groningen

De uitbraak van het coronavirus in Nederland heeft ook in het Ommelander Ziekenhuis Groningen geleid tot extra voorzorgsmaatregelen. Tot nu toe zijn er nog geen patiënten met het virus in het ziekenhuis. Maar het ziekenhuis wil wel goed voorbereid zijn. Naast dat de standaard maatregelen zijn aangescherpt, schudden wij momenteel geen handen en informeren wij patiënten over hoe zij besmetting met het virus kunnen verkleinen.

Bron afbeelding: Website RIVM

Wij schudden momenteel geen handen

In het Ommelander Ziekenhuis schudden wij voor uw en onze veiligheid momenteel uit voorzorg geen handen. Het risico op besmetting met het coronavirus wordt hierdoor namelijk verkleind.

Desinfectiepunten

Verder plaatsen wij vanmiddag op een aantal centrale plekken in het ziekenhuis zuilen en wandhouders met flesjes handalcohol. Dit zijn plekken waar veel patiënten en bezoekers langslopen en hier kunnen zij dan hun handen desinfecteren.

Spoedeisende Hulp

Vanaf donderdag 5 maart is de Spoedeisende Hulp niet direct toegankelijk voor bezoekers, maar wordt via de intercom eerst een aantal vragen gesteld om te achterhalen of er mogelijk sprake is van klachten die verband houden met het coronavirus.

Tips om besmetting met het virus te voorkomen

Daarnaast informeren wij onze patiënten over wat zij zelf kunnen doen om besmetting met het virus te verkleinen. Zo hangen wij vanmiddag posters in het ziekenhuis op met tips over wat u zelf kunt doen om besmetting te voorkomen. Deze informatie zal vanaf dan ook getoond worden op de tv-schermen in de wachtruimtes op de begane grond van het ziekenhuis:

• Was uw handen regelmatig en grondig met water en zeep.
  • Hoest of nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Raak uw gezicht zo weinig mogelijk aan met uw handen.
  • Vermijd handen geven.

Verder hangen wij vanmiddag posters op in de toiletten met informatie over hoe u uw handen het beste kunt wassen. In deze video kunt u ook zien hoe u volgens het RIVM goed uw handen wast.

Richtlijnen RIVM

De tips zijn gebaseerd op de informatie van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het RIVM heeft richtlijnen opgesteld om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Zie https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden#Vragen%20over%20voorkomen%20besmetting.

Actuele informatie over het coronavirus in het Ommelander Ziekenhuis leest u op https://www.ommelanderziekenhuis.nl/corona.