Babyconsulente Lisanne Wesselink: “Ik gun ieder gezin de roze wolk.” - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Al van kleins af aan weet Lisanne Wesselink dat ze graag met jonge kinderen wil werken. Zo’n twintig jaar geleden begon ze als kinderverpleegkundige in het voormalige St. Lucas Ziekenhuis in Winschoten. Inmiddels is ze al tien jaar één van de twee verpleegkundig babyconsulenten in het Ommelander Ziekenhuis. Samen met haar collega helpt Lisanne onder andere ouders met onrustige baby’s.

Babyconsulente Lisanne Wesselink zit op een bankje voor het Ommelander Ziekenhuis Groningen

Voordat ouders met een onrustige baby bij de babyconsulent terechtkomen, gaan ze eerst naar de kinderarts. De kinderarts onderzoekt of er misschien een lichamelijke oorzaak is waarom de baby onrustig is. “Er zijn veel mogelijke oorzaken waarom een baby onrustig kan zijn”, vertelt Lisanne. “In twee tot vijf procent is er een lichamelijke oorzaak zoals koemelkallergie. Als een lichamelijke oorzaak uitgesloten is, analyseren we als babyconsulenten de problemen, het gedrag, de ontwikkeling en de communicatie van de baby.”

De juiste oorzaak vinden

Het vinden van de hoofdoorzaak waarom een baby onrustig is, kan soms een puzzeltocht zijn. Samen met de ouders probeert Lisanne de puzzel op te lossen. Lisanne vertelt: “We zien bijvoorbeeld baby’s met slaapproblemen en maag- en darmproblemen. Daarnaast kunnen baby’s ook prikkelgevoelig zijn en stress ervaren. De eerste duizend dagen vanaf het begin van de zwangerschap hebben veel invloed op de ontwikkeling van het jonge brein van een baby. Ook het karakter en de genen van de baby kunnen een rol spelen bij de informatieverwerking. Sommige baby’s krijgen dagelijks meer informatie binnen dan ze kunnen verwerken. Wanneer een baby een vol brein heeft, heeft hij of zij moeite om in slaap te vallen. De baby krijgt niet genoeg rust en het lichaam van de baby heeft onvoldoende tijd om de processen in het brein en het spijsverteringskanaal in balans te brengen. Weinig slaap heeft invloed op de maag en darmen en kan daar problemen geven. Het is echt belangrijk om de hoofdoorzaak te vinden waarom een baby onrustig is, zodat je kunt werken aan een oplossing. De oorzaak kan bij iedere baby weer anders zijn.”

Grip op het gedrag

Naast dat Lisanne ouders met onrustige baby’s helpt, ondersteunt ze ook ouders van te vroeg geboren baby’s. “Mijn doel is dat ouders van prematuren goed voorbereid naar huis gaan. Daarom leg ik ouders uit hoe te vroeg geboren baby’s zich ontwikkelen en gedragen. Dat wijkt soms af van het gedrag van voldragen baby’s. Ik vertel hoe het lichaam en het brein van prematuren zich ontwikkelen. Zo krijgen ouders meteen vanaf het begin grip op het gedrag van hun baby.”

Infant Mental Health

Niet alleen werkt Lisanne veel samen met de kinderarts. Ook de psycholoog, maatschappelijk werker, logopedist en fysiotherapeut leveren een bijdrage. Met het nieuwe Infant Mental Health-netwerk in Groningen gaat dit in de toekomst nog gemakkelijker. Lisanne: “Het doel van het IMH-netwerk is om hulpverleners dezelfde taal te laten spreken en meer samen te werken. Zodat ouders met baby’s en jonge kinderen zich onder de beste omstandigheden kunnen ontwikkelen en uitgroeien tot een sterk gezin.”

“Ik gun ieder gezin de roze wolk. Als ik daarvoor kan zorgen, heb ik mijn werk goed gedaan”, glimlacht Lisanne. “Een baby praat niet, maar communiceert wel. Samen met de ouders puzzel ik wat de baby bedoelt, wat er gebeurt in het lichaam en welke factoren van invloed zijn, totdat het gezin elkaar weer begrijpt. Zodat het gezin ontspannen is en dat de ouders weer kunnen genieten en loslaten. Als de ouders blij zijn, ben ik ook blij.”