Afdeling Verloskunde verbetert samenwerking door simulatietraining - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Verpleegkundigen, verloskundigen en gynaecologen van de afdeling Verloskunde van het Ommelander Ziekenhuis hadden de afgelopen week een vierdaagse teamtraining.

Oefensituatie voor de simulatietraining

Twee keer per jaar vinden deze teamtrainingen plaats. Enkele collega’s uit het team zijn simulatieinstructeur en geven deze training. Deze keer vond de training voor het eerst plaats in het Skills Center van het UMCG (Wenckebach Simulation Center UMCG). De trainingen zijn bedoeld om de samenwerking binnen het team nog beter te maken.

Ilse Arendz, gynaecoloog Ommelander Ziekenhuis: “We komen regelmatig stressvolle spoedsituaties tegen op de verloskamers. Het is daarom belangrijk dat we goed met elkaar samenwerken, goed communiceren, vooruitplannen en inspelen op de situatie.

Echte situaties nabootsen

De verpleegkundigen, (klinisch) verloskundigen en gynaecologen van de afdeling Verloskunde oefenen meestal op hun eigen afdeling. Karin Rietveld (klinisch verloskundige): “De training in het Skills Center gaf ons de mogelijkheid om scenario’s te trainen die meer lijken op de werkelijkheid. Zo maakten we gebruik van een simulatiepop die kan echt kan communiceren en antwoord geeft op vragen. Ook kunnen op de pop echte controles worden gedaan zoals bloeddruk meten, hartslag registeren. Achter de schermen konden wij als instructeurs de waardes aanpassen, afhankelijk van het verloop van het scenario. Ook kon het team echt een infuus en katheter plaatsen. Doordat de collega’s deze handelingen echt konden uitvoeren, wordt de realiteit van een spoedsituatie zo echt mogelijk nagebootst.”

Samenwerking tijdens crisissituaties

De focus van de training lag vooral op samenwerking en niet op technische vaardigheden. Lianne Perdok (obstetrieverpleegkundige) Ommelander Ziekenhuis: “De methode waarmee we nu hebben geoefend, zorgt voor structuur in crisissituaties waarin sprake is van hoge stress. Het maakt ons bewust van risico’s en zorgt ervoor dat we deze risico’s als team beter kunnen ondervangen. We hebben geleerd om elkaar beter gerichte opdrachten te geven, goed terug te koppelen en aandacht te hebben voor leiderschap. De ervaringen die we hebben opgedaan, hebben we direct meegenomen naar onze eigen werkplek zodat we de kwaliteit van zorg aan onze patiënten continu blijven verbeteren.”