Meer beweging voor ziekenhuispatiënten in Ommelander Ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Het Ommelander Ziekenhuis Groningen is gestart met een pilot die is opgezet om patiënten tijdens hun opname meer te laten bewegen. Patiënten krijgen bij de opname een gekleurde kaart aan hun bed waarop pictogrammen aangeven wat de patiënt kan en mag op het gebied van bewegen. De multidisciplinaire pilot Bewegingsgerichte Zorg, opgezet vanuit de afdeling Fysiotherapie, is van start gegaan op een verpleegafdeling. Binnenkort volgt uitbreiding naar een tweede verpleegafdeling. De proef maakt deel uit van het ziekenhuis brede vitaliteitsproject binnen het ziekenhuis.

De pilot moet ervoor zorgen dat bij – vooral oudere - patiënten zo weinig mogelijk functieverlies optreedt als gevolg van hun opname in het ziekenhuis. Het komt vaak voor dat patiënten na ontslag uit het ziekenhuis dagelijkse activiteiten als zich wassen, aankleden en lopen niet meer zelfstandig kunnen uitvoeren. Door 10 dagen bedrust verliezen zelfs gezonde ouderen 10 tot 15% van hun spiermassa, zo blijkt uit diverse onderzoeken.

Uit bed
”Er wordt veel te weinig bewogen in het ziekenhuis’’, stelt Els Dillerop, fysiotherapeut in het Ommelander Ziekenhuis en een van de initiatiefnemers van de pilot. “Het is belangrijk om mensen, zodra dat kan, meer zelfstandig uit bed te krijgen. Het is heel goed mogelijk om in te schatten wat een individuele patiënt kan en mag qua beweging. Onze verpleegkundigen zijn de afgelopen maanden hier apart in geschoold’’.
Bij de opname in het ziekenhuis krijgt de patiënt een gekleurde kaart aan zijn bed, die daar tot het ontslag uit het ziekenhuis blijft hangen. De beoordeling van wat het ‘beweegniveau’ is van de patiënt ligt bij de verpleegkundige. “We hebben 6 kleuren kaarten, van groen voor degenen die goed ter been zijn tot rood voor mensen die volledig bedlegerig zijn. En nog 4 niveaus daar tussenin’’. Iedere patiënt, dus niet alleen de ouderen, wordt betrokken bij de pilot. “Ook een 40-jarige merkt dat hij fysiek heeft ingeleverd na een ziekenhuisopname’’.

Tendens
De pilot is een uitvloeisel van een landelijke tendens om patiënten te stimuleren meer in beweging te komen. De fysiotherapeut: “We willen graag de mindset veranderen, zowel bij alle betrokken zorgverleners als bij de patiënt zelf. Patiënten weten nu vaak niet wat ze wel en niet mogen qua bewegen en daardoor blijven ze inactief. De kaarten geven inzicht in wat de patiënt kan en nemen daardoor hopelijk een drempel weg om te bewegen’’. Maar ook bij de zorgverleners moet het bed minder centraal komen te staan. “De arts kan de patiënt ook stimuleren door te vragen of hij al heeft gelopen die dag’’.
Patiënten en mantelzorgers kunnen zelf meewerken door voorbereid te zijn op meer bewegen in het ziekenhuis. “Ze kunnen bijvoorbeeld hun rollator meenemen, goede schoenen en makkelijke kleding. Dat gebeurt nu lang niet altijd’’, aldus Dillerop.

De pilot Bewegingsgerichte Zorg duurt eerst 3 maanden, waarna de ervaringen worden geëvalueerd. De bedoeling is om de extra aandacht voor beweging daarna verder uit te breiden binnen het hele ziekenhuis.
Naast de beweegkaarten start het ziekenhuis ook met een ‘beweeguurtje’ waarbij patiënten elke middag van 13.30 tot 14.30 uur, onder begeleiding van een fysiotherapeut, hun spieren kunnen trainen in de oefenruimte van de afdeling Fysiotherapie.