Kinderboeken met verhalen uit het ziekenhuis - Ommelander Ziekenhuis Groningen

Woensdag 10 oktober vond in het restaurant van het Ommelander Ziekenhuis de presentatie van de kinderboeken 'Dokter is kwijt' en 'Paniek om een pinda' plaats. Daarbij waren ook ruim 160 onderbouwleerlingen van scholen uit Noordoost Groningen aanwezig. Zij maakten mee dat kinderboekenschrijver en Zilveren Griffel-winnaar Tjibbe Veldkamp het eerste exemplaar van de beide boeken uitreikte aan zijn jonge collega’s de kinderboekenschrijvers Bianca Antonissen, Gerlin de Lange, René Hoogschagen en Christel Koperberg. Zij schreven elk een verhaal over het ziekenhuis, die vervolgens werden gebundeld tot de twee kinderboeken.

Kinderboekschrijvers en illustratoren die boeken hebben gemaakt over het ziekenhuis

Bovenste rij:Tjibbe Veldkamp, Madeleine van der Raad, René Hoogschagen en Marijke Klompmaker; onderste rij: Bianca Antonissen, Tineke Meirink, Christel Koperberg en Gerlin de Lange. Op de foto ontbreekt Andrea Kruis.

Het kinderboek De dokter is kwijt (4+ jaar) bestaat uit de verhalen Kleine vos en het gips van Bianca Antonissen en De dokter is kwijt van Gerlin de Lange. In het kinderboek Paniek om een pinda (8+ jaar) staan de verhalen Paniek om een pinda van René Hoogschagen en Rats van Christel Koperberg. De verhalen werden geschreven met hulp van een onder- of bovengroep van 16 basisscholen uit de regio Noordoost- Groningen.

Beide kinderboeken zijn het resultaat van het kinderboek-project dat het ziekenhuis in oktober 2017 startte samen met kinderboekenschrijver en Zilveren Griffel-winnaar Tjibbe Veldkamp: het maken van vier verhalen over het ziekenhuis door de kinderboekschrijvers Bianca, Gerlin, René en Christel. Zij bezochten tijdens de Kinderboekenweek 2017 elk 4 groepen en kregen van de leerlingen allerlei ideeën voor hun verhaal. Illustratoren Tineke Meirink, Marijke Klompmaker, Andrea Kruis en Madeleine de Raad maakten de tekeningen bij de verhalen.
Het Ommelander Ziekenhuis wilde met dit Kinderboek-project en de betrokkenheid van kinderen uit de regio haar verbondenheid met de regio tot uiting brengen.

De beide boeken, uitgegeven dor uitgeverij Personalia in Leens, zijn inmiddels via de boekhandel en online te koop.