De scherpe blik van de orthoptist - Ommelander Ziekenhuis Groningen
Maandag 1 april (Tweede Paasdag) zijn we alleen geopend voor spoed.

Mijn naam is Hanneke Evers en sinds 2015 ben ik als orthoptist werkzaam op de polikliniek oogheelkunde van het Ommelander Ziekenhuis. Wilt u weten wat een orthoptist nou eigenlijk allemaal doet? Lees dan verder.

Een orthoptist is een paramedicus die zich bezighoudt met een specifiek gedeelte van de oog zorg. Het woord orthoptie betekent: de leer van het recht zien. Een orthoptist behandelt mensen met stoornissen in het ‘rechte zien’. Het woord orthoptie is onderverdeeld in ortho (= recht) en optie (=kijken of zien). Bij een rechte oogstand kunnen beide ogen zich optimaal ontwikkelen. Omdat de ontwikkeling van de ogen in de kindertijd gebeurd zijn het meestal kinderen die naar mij worden verwezen. Daarnaast zie ik ook regelmatig volwassen patiënten met klachten van dubbelzien. Het dubbelzien kan veroorzaakt worden door een niet goed functionerende oogspier.

Een orthoptist onderzoekt en behandelt klachten en/of problemen op het gebied van:

• Scheelzien (strabismus)
  • Lui oog (amblyopie)
  • Dubbelzien
  • Oogbewegingsstoornissen
  • Verziendheid, bijziendheid en cilindrische refractie- afwijkingen bij kinderen
  • Specifieke hoofdpijn- en leesklachten

Voor meer informatie over het werkterrein en het deskundigheidsgebied van de orthoptist: https://www.orthoptisten.info/