Een chalazion is een verstopte klier van Meiboom. Er zitten veel van deze kliertjes in een ooglid. Vandaag is uw kind in het Ommelander Ziekenhuis Groningen geweest en heeft de oogarts zo’n ontstoken kliertje weggehaald. Op deze pagina hebben wij voor u een aantal leefregels voor thuis op een rij gezet. Een kinderverpleegkundige belt u de dag na de operatie om te vragen hoe het thuis gaat en of u nog vragen heeft.

Uw kind kan nog wat misselijk zijn. Dit kan komen door de narcose.

Ook kan het ooglid nog wat pijnlijk zijn na de operatie. U mag uw kind daarvoor Paracetamol geven. De dosering staat in de bijsluiter.

Bij elke operatie is er een (kleine) kans op een nabloeding. Het is daarom beter om geen medicijnen te geven die een nadelige invloed hebben op de bloedstolling. Medicijnen die acetylsalicylzuur bevatten kunnen de bloedstolling nadelig beïnvloeden. Paracetamol is een medicijn dat u bij pijn wel gerust mag geven.

We adviseren u om de eerste nacht een paar keer bij uw zoon of dochter te gaan kijken om te zien hoe het met hem of haar gaat.

Uw kind heeft geen hechtingen. Het sneetje zit aan de binnenkant van het ooglid, dus dat zie je niet.

Het verband dat op het oog zit, moet 24 uur blijven zitten. Hierna mag het er af. Het oog mag hierna zo nodig schoongemaakt worden met een gaasje of tissue. Als uw kind het prettig vindt, kunt u het gaasje of tissue eerst nat maken met kraanwater.

Uw kind mag meteen weer douchen en in bad.

Uw kind mag weer naar school als het zich goed voelt.

Laat u uw kind de eerste week na de operatie nog wat rustig aan doen met spelen, zeker als het gaat om buitenspelen.

Uw kind mag na de operatie gewoon alles eten en drinken.

Als de oogarts uw kind na de operatie nog een keer wil zien op de polikliniek, dan krijgt u hiervoor een afspraak mee naar huis. Meestal is een controle afspraak niet nodig.

Als het wondje blijft bloeden, moet u even bellen.

De eerste 24 uur na de operatie mag u op werkdagen tussen 08.00 uur en 17.00 uur altijd de afdeling Dagbehandeling bellen. Na 17.00 uur kunt u de Spoedeisende Hulp van het Ommelander Ziekenhuis bellen. U kunt deze afdelingen bereiken door te bellen naar het algemene nummer 088 – 066 1000.

Na deze 24 uur moet u contact opnemen met de (dienstdoende) huisarts. Tijdens kantooruren kunt u contact opnemen met de polikliniek Oogheelkunde, via het algemene nummer van het Ommelander Ziekenhuis 088 – 066 1000.

Is met de informatie op deze pagina uw vraag beantwoord?
Wilt u ons helpen deze pagina te verbeteren?

Bedank voor het insturen van uw feedback